dave mcgraw & mandy fer - maritime
Dave McGraw & Mandy Fer - Maritime - Numero Group

Bij hun vorige plaat – Seed of a Pine – was ik gematigd enthousiast. Dat aanvankelijk voorbehoud is volstrekt ondenkbaar bij Maritime. Het gehanteerde concept is onveranderd, maar deze plaat is over zijn hele lengte voorzien van zuivere schoonheid. Nagenoeg ondenkbaar dat de nummers in slechts 8 dagen tijd zijn opgenomen. Ik word in de eerste plaats gepakt door de samenzang. Deze twee stemmen passen zo goed bij elkaar. Anderzijds, ze klinken los van elkaar ook geweldig. Ze hebben beide mooie zuivere stemmen. Mandy doet niet onder voor Dave. Mandy’s zang doet mij associëren met die van Grace Pettis. Nergens wordt iets geforceerd, de zang vloeit samen als het nodig is. Wellicht mede vanwege CSNY 1974 die onlangs op mijn deurmat lag, maar wat kan samenzang toch mooi zijn. Muzikaal moet je op één lijn zitten willen stemmen zo harmonieus blenden. De liedjes zelf werden geschreven tijdens een periode dat Dave McGraw en Mandy Fer zich teruggetrokken hadden in de bossen. De natuur als ultieme inspiratiebron, en tegelijkertijd los van de dagelijkse verplichtingen. De condities waaronder Dave en Mandy hun “werk” mochten doen zijn superbe geweest. De invloed van het idyllische eiland voor de kust nabij Washington waar de opnames plaatsvonden zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan de ontspannen sfeer die deze plaat uitstraalt.

Producer Zach Goheen (bekend van Awna Teixeira, Po’ Girl and Birds of Chicago) verdient alle complimenten voor de geweldige prestatie die hij geleverd heeft. Hij was verantwoordelijk voor de opnames (Geloof me, dat beperkt zich niet tot het afstoffen van de microfoons). Een andere zeer sterke troef die deze plaat bezit – en niet de minste - zijn de composities. Stuk voor stuk liedjes waaraan men tijd en aandacht – noem het liefde – heeft besteed. Geen liedjes die vanwege tijdslimieten of gebrek aan inspiratie vluchtig zijn afgerond. 12 liedjes die met veel zorg zijn gemaakt. Bovendien liedjes waarbij je al luisterend in het bijleverde tekstboekje leest of bladert. Terecht dat Lucky Dice Maritime heeft gebombardeerd tot hun plaat van de maand juli. Niet alleen vanuit promotionele gronden – Lucky Dice verzorgt in september voor het duo een aantal concerten in ons land – maar in de eerste plaats omdat het gewoonweg een geweldig album is. Muziek die in al zijn vriendelijkheid balanceert tussen folk, pop en Americana. Muziek waarbij je wegdroomt. Mijn persoonlijke favoriet is Conspiracy of Ravens. Het is slechts een voorbeeld van een liedje dat je voorstellingsvermogen tot leven brengt. En dat dus twaalf maal! Tot ziens ergens in de laatste 2 weken van september.

Release: 15 augustus 2014 (echter nu al verkrijgbaar bij Lucky Dice)

Van 12 t/m 28 september toeren Dave McGraw en Mandy Fer door Nederland, kijk voor alle data op de website van Lucky Dice.