tina lie - immersion
Tina Lie - Immersion - Siwu Music SM322616 / Marista

Op de vorige albums van de Noorse americanazangeres Tina Lie stond voornamelijk eigen werk, op de jongste uitgave Immersion vind ik er slechts een van haar hand, Going Home, dat net wat uitbundiger is dan de rest, met onder meer gitaar, mandoline en mondharmonica door Jon Anders Narum (hij werkte eerder met Anneke Van Giersbergen), die dit nummer ook produceerde. De productie van de overige nummers deed Tina zelf, waardoor haar karakteristieke doorleefde stem meer tot uitdrukking komt dan op voorganger Notes.

Onder de covers horen we eigen versies van Bird On A Wire van Leonard Cohen, Simple Song van Lyle Lovett en twee nummers van Tom Waits (House Where Nobody Lives en Hold On, dat gospelachtig aandoet). De instrumentatie is veelal kleingehouden, gitaar en keyboards, weinig drums en bas, hier en daar percussie, en op een paar stukken piano. Dat is, bespeeld door Ronny Ødegaard, zelfs het enige instrument dat te horen is bij Both Sides Now (Joni Mitchell) en Stars (Janis Ian). Onder de muzikanten vinden we ook Knut Hem, een bekende Noorse dobrospeler (hij kleurt er Bird On A Wire mee in), maar daarnaast is hij vooral te horen op percussie en weissenborn. Hoewel ik over het geheel genomen de voorkeur geef aan de originelen (Mercy Now van Mary Gauthier en Goodbye van Steve Earle hebben zoveel karakter dat de covers van de Noorse wat tam klinken) weet Lie me wel te verrassen met Only You, een heldere piano contrasteert mooi met de donkere stem in deze uitvoering van de jaren ’80 ballad van Yazoo (geschreven door Vince Clarke) maar dan zonder de elektronische opsmuk die destijds gebruikelijk was.

Een goed coveralbum maken is moeilijk, zeker met sterke originelen zoals Tina Lie heeft uitgekozen. Toch heeft ze een eigen draai gegeven aan de liedjes waardoor haar donkere stem centraal komt te staan. Dat maakt van Immersion een persoonlijk eerbetoon aan grote helden.