mathijs leeuwis - alweer geen revolutie
Mathijs Leeuwis - Alweer Geen Revolutie - Bastaard Platen

Vanwege een interview – welke vindbaar op You Tube is - realiseerde ik andermaal hoe gemotiveerd dat Mathijs Leeuwis wel niet is. Hij weet uiterst geargumenteerd zowel zijn inspiratie en motivaties te verwoorden. Dat hij betekenisvolle muziek maakt daarvan ben ik al enige tijd doordrongen. Durf openlijk te stellen dat ik een groot fan van zijn liedjes ben. In zijn muziek doet hij inderdaad niets anders dan zijn roots blootleggen. En zoals gezegd, daarvoor kruip je (om zo puur mogelijk te blijven) niet in de huid van een ander. Wanneer je iets schrijft dan moet je bij jezelf blijven, en geen onnodige elementen toevoegen die afleiden van wat je bezig houdt of prijsgeeft. Mathijs weet dat de marges mager zijn, echter beseft daarbij mede dat deze wijze van vertolking – Nederlandse teksten - zijn ding is. Hij refereert op zijn platen dan ook vrijelijk naar inspiratiebronnen als Dylan, Robert Johnson of Towens van Zandt. De titel van zijn Klei, Stront & Zand vond ik dan ook nagenoeg analoog aan Steve Young’s Rock, Salt & Nails.

Mathijs pretendeert allerminst de wijsheid in pacht te hebben. Hij streeft intuïtief zijn muzikale droom na, zonder daar meteen de stoutste verwachtingen aan te willen verbinden. Hij neemt de mogelijkheden zoals ze zich aanbieden, ondersteund door een ongekend schrijvend talent, en de ambitie te willen fascineren. Hij wil primair beantwoorden aan het onderbuik gevoel. Hij is aanschouwer. Hij is weliswaar kritisch op zichzelf, maar hoeft zichzelf niet zo nodig als taboedoorbrekend ten gehore te brengen. Ik ervaar hem in de eerste plaats als een romanticus die zijn droom realiseert. De tekst bevat behalve het inhoudelijk aspect ook terdege een esthetische schoonheid. Zijn taalgebruik brengt op boeiende wijze factoren als kleurrijk, puur en ongedwongen samen. Naast artiesten als Johan Borger en Theo Sieben behoort hij momenteel tot mijn absolute voorkeur. Alweer Geen Revolutie is de derde release van Bastaard Platen en alweer Mathijs zijn vijfde fysieke album. Wederom een bundeling aan liedjes die bewondering oproept. Ga dat horen! (en wanneer hij in een nabije gelegenheid optreedt: Ga dat zien!) Zijn concertagenda laat een aantal interessante locaties zien.

Alweer Geen Revolutie verschijnt op 5 juni 2014, dan presenteert Mathijs Leeuwis dit album in Paradox te Tilburg. Aanvang 20:30, entree €10,-.