Daar komt de Boegieman
Jeroen Schipper - Daar Komt De Boegieman! (boek + cd of cd) - SWP

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, zo bleek nog maar eens bij de presentatie van het project Daar Komt De Boegieman! in Utrecht. Dus vroeg initiatiefnemer Jeroen Schipper of muzikant Henrik Holm na afloop even kon uitleggen hoe je een zaag kan laten zingen. Een paar meisjes probeerden het graag zelf uit en vol aandacht keken een stel kleintjes (plus wat geïnteresseerde volwassenen) toe. Voor op de basisschool is er een boek (met illustraties van Tjerk Sixma en een cd) bestaande uit 7 muzikale projecten met liedteksten, notatie, opdrachten en aanreikingen voor leerkrachten, waarbij deze muziek gebruikt kan worden, maar wil je je kroost thuis kennis laten maken met het geluid van folk-instrumenten en/of afwisselende muziek dan kun je de cd ook los aanschaffen.

Jeroen Schipper heeft ervaring opgedaan als cabaretier, zanger, muzikant en liedjesschrijver, maar als vakleerkracht muziek vond hij het tijd worden dat het onderwijs wat beter aansloot bij de huidige generatie kinderen. Dat leidde in 2007 al tot het liedjesboek Rood Rood Mannetje, maar er borrelden meer liedjes op en een volgende boek lag voor de hand. Dat had wat meer voeten in de aarde, de uitgever wilde graag meer dan alleen een liedjesboek, en zo ontstond het idee om een werkboek te maken met een lesprogramma voor leerkrachten in het basisonderwijs. Op een school in Diemen had hij inmiddels kennisgemaakt met groepsleerkracht en muzikant Henrik Holm die gelijk enthousiast was en graag mee wilde doen met een nieuw initiatief. In folkkringen is Holm  bekend van o.a. Waarschuwing Voor De Scheepvaart en de formatie Vals Plat. Hij vroeg een groot deel van de meewerkende muzikanten en opnamen voor de cd werden al drie jaar geleden gemaakt in Studio Silvester. Die ging eind 2010 helaas in vlammen op, maar gelukkig had studiobaas Erik Spanjers thuis nog backups liggen, zodat ook dit project gewoon gepresenteerd kon worden met het boek samen. De band bestaat uit: Jeroen Schipper (zang), Lilian Vieira (zang, bekend van o.a. Zuco 103), Henrik Holm (contrabas, zingende zaag, achtergrondzang), Izak Boom (gitaar, piano, mandoline, ukelele, hammondorgel, achtergrondzang), Arthur Bont (drums, percussie), Fred Abbingh (accordeon) en Bart Noorman (blaasinstrumenten).

Bij de cd-voorstelling in Utrecht, vlnr Izak Boom, Lilian Vieira, Arthur Bont, Jeroen Schipper, Henrik Holm, foto Ronald Rietman

Direct bij openingsnummer In De War hoor je al de vrolijke banjo en accordeon, De Gouden Drol heeft wat middeleeuws aandoende trekjes en de Pizza-canon heeft een karakteristieke meerstemmigheid, maar muzikaal gezien biedt de cd veel meer dan folk. Een ontspannen reggae-gevoel zit onder meer in Dokter en het leuke stapelliedje Eland Op Een Eiland, Krokodillenbillen Trillen Niet heeft een tango-sausje gekregen en er komt zelfs een heus rock'n'roll liedje voorbij: Bengel De Engel (over de ondeugende kerstengel), waar Hobbelweg meer richting kleinkunst gaat en die Pannenkoekenrap wel heel aanstekelijk klinkt. Die variatie zorgt er gelijk voor dat je ook als volwassene graag blijft luisteren. In een paar stukken hebben kinderen een actieve rol, in koor of solo, zoals bij Ta-tuu, waar Schippers zoon Max duidelijk met plezier weerwoord geeft aan de vermaningen van meneer agent.

De teksten op Daar Komt De Boegieman! zijn heel begrijpelijk en er worden diverse onderwerpen aangesneden (o.a. eten, verkeer, dieren). De vrolijke en gevarieerde begeleiding is een verademing vergeleken met al die standaard kinderliedjes of het commerciële popwerk. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, laat ze ook muzikaal eens wat anders ontdekken.

Meer info over zowel boek als cd vind je op: www.daarkomtdeboegieman.nl.