JW Roy in Oor 13

In de komende OOR (nr. 13) uitgebreid aandacht voor Red Hot Chili Peppers (cover-artikel), dEUS, Sven Van Hees, Sonic Youth, Wyclef Jean, Gwen Stefani (No Doubt), Ramones (in 1988), Busta Rhymes, JW Roy, Counting Crows en Rose. Tevens aandacht in kort bestek voor Dawn Silva, Cinematic Orchestra en Deviate. In de Play-rubriek recensies van Macaco, Beef en Los Lobos (alledrie goed voor een plaats in het OOR-elftal), Oasis, Bounty Killer, Daan, , Gorki, Robert Plant, Hans Vandenburg's Dierenpark e.v.a.
Het nieuws van het komende rookverbod voor poppodia sloeg in als een bom in het popwereldje. Reacties varieerden van 'Zijn ze gek geworden in Den Haag?' tot 'Eindelijk kan ik ook eens naar een clubconcert zonder een rookvergiftiging op te lopen'. Wie hier een uitgesproken mening over heeft kan hem mailen naar de poll op www.oor.nl .
Ander verrassend nieuws was het wereldwijde succes van Junkie XL met zijn Elvis-bewerking. Verkrachting van Elvis of een terechte ode aan The King? Mail Oor over de stelling van deze week.

"Die muziek, die teksten, de mevrouw zelf.
Ik vind het ongelooflijk mooi"

Lynn Miles heeft een zeer geslaagde tournee door ons land achter de rug. Het grootste publiek bereikte ze op het festival Mundial in Tilburg. Terwijl zaterdagmiddag 15 juni rond 'n uur of drie aan de ene kant van het Leijpark in Tilburg een Nedersurinaamse malloot al na een minuut melding maakt van een stijve, zingt aan de andere kant een Canadese zangeres over gebroken dromen en eenzaamheid, aldus een verslaggever in het Brabants Dagblad. Lynn Miles is de bescheidenheid zelve en heeft een klein, aanmerkelijk ouder maar aandachtig zitpubliek als gehoor.

Music In My Head vraagt om een vervolg

Het driedaagse festival The Music In My Head in Den Haag voltrok zich reeds in de loop van de vorige week. Maar aangezien het een groot succes was - en er dus een nieuw interessant festival aan de agenda kan worden toegoevoegd - blikken we alsnog terug aan de hand van recensies in de Haagsche Courant van de hand van Hans Piët en een NRC-recensie over de eerste van de drie avonden.
Hans Piët smeekt in de Haagsche Courant om een vervolg. Het festival was niet alleen artistiek gezien een groot succes, maar ook qua publieke belangstelling. Eerst enkele citaten uit een verhaal in het NRC dat na de eerste avond verscheen. Daarna enkele citaten uit de recensies die Hans Piët voor de Haagsche Courant schreef.

Festival Mundial bereikt zijn grenzen

Het multiculturele festival Mundial in Tilburg heeft zijn grenzen bereikt. Zondagmiddag zat het zonovergoten festivalterrein bomvol. Tussen 15.00 en 16.00 uur 's middags kostte het bezoekers een uur om van de kassa naar het hoofdveld te schuifelen. Op dat moment waren nog duizenden mensen op komst en stonden er files op de wegen rond het Leijpark. Naar schatting trok Mundial zondag 95.000 bezoekers en zaterdag 55.000. Dat is zo'n tien procent meer dan vorig jaar. Het Brabants Dagblad besteedde uitgebreid aandacht aan dit megafestijn. Uit alle verhalen volgen hier een aantal citaten, die een aardig inzicht geven in de aard en kwaliteit van Mundial.

CD's van Cúig en Olla Vogala besproken in het Parool

Het Parool heeft in Saskia Törnqvist een recensente in huis, die geregeld aandacht schenkt aan folkmuziek, weliswaar onder de noemer wereldmuziek, maar vooruit. Zo besprak ze de afgelopen weken de cd's Prospect van de de Engelse groep Cúig en Fantoom van het Belgische Olla Vogala. Hier enkele citaten:

Over Cúig:
…Nerveuze types kunnen deze muziek maar beter laten voor wat het is. De muzikanten van het gezelschap Cúig fiedelen, blazen en tokkelen onafgebroken notenstromen waar je haast ademnood bij zou krijgen. Kenners van Ierse muziek weten beter: zonder die vlijtige notenproductie zou er geen echte jig of reel van de grond komen…
… Deze vijf jonge muzikanten komen uit het noordoosten van Groot-Brittannië, waar ze sinds kort een sensatie zijn. Niet alleen hun bevlogen spel trekt de aandacht, maar ook de speelse wijze waarop ze andere genres met de Ierse muziek verweven….