Het december-nummer van New Folksounds is in een nieuw jasje gestoken, strakkere lay-out en glad papier. De inhoud herbergt enkele vernieuwers in de folk: De Bretonse zangeres Annie Ebrel, Amerikaanse mandolinevirtuoos Chris Thile en Engelse verhalenverteller Seth Lakeman hebben elk hun eigen visie op de traditie en wat zij daarmee willen.

De verslagenheid in België is groot na het overlijden van Wannes Van de Velde ten gevolge van een slepende ziekte. Het tv-journaal van de VRT opende gisteravond met het nieuws, op teletekst en in de diverse kranten zijn inmiddels veel reacties te lezen, zowel uit de muzikale wereld als die daarbuiten. Vlaams minister-president Kris Peeters verwoordde het kort maar krachtig: "Vlaanderen verliest vandaag een icoon".

Vlaamse folk is hier in Nederland volop bekend onder de liefhebbers. Dat er in het Belgische Wallonië ook een levendige folkscène is, weten heel wat minder mensen. Het Vlaamse folkblad Goe Vollek! heeft Folk in Wallonië gekozen als centraal thema voor het laatste nummer van 2008. We zien o.a. interviews met Sabine Jaucot en Jean-Pierre Van Hees, een fotoreportage over Feux-de-la Saint Jean, een gesprek met Remy Dubois en Olle Geris en een reportage over de Académie Internationale d'été de Wallonie.

In een interview met Menno Pot van De Volkskrant doet de Amerikaanse singer-songwriter Nels Andrews geen uitspraken over zijn politieke voorkeur, wel over de impulsen die zijn eigen muziek in New York krijgt: ...‘Met zulke wereldse invloeden wilde ik iets doen, hoewel ik altijd een folkie zal blijven, die ooit teksten wil schrijven zoals Hank Williams en Townes Van Zandt dat konden, en Bob Dylan het nog steeds kan.'...

In New Folksounds 119 komt Paul James van Blowzabella aan het woord over verleden en heden van de band, die van 1978 tot 1990 bestond en sinds 2003 weer actief is. Hij zegt: ..."Je moet ook een beetje gek zijn om een band als dit te beginnen. Die rare bourdoninstrumenten, de toenmalige folkscene haatte ze! (...) We speelden vroeger tussen de jazz en de punk op de alternatieve festivals. Uiteindelijk werden we wel geaccepteerd, maar we hebben ons altijd beter op ons gemak gevoeld buiten de mainstream, want daar kun je doen wat je wilt"...