Naast een uitgebreide terugblik op de zomerfestivals besteedt het oktober / november-nummer van New Folksounds aandacht aan techniek en wetenschap in de muziek. Pierre Bastien maakt bezielde muziekrobots en Marten Scheffer vertelt over Wolverlei en de Spinozapremie.

Wanneer zijn ouders bij een verhuizing een doos meccano vinden op zolder wordt een passie geboren in hun zoon Pierre Bastien. Tot op de dag van vandaag maakt de Rotterdamse kunstenaar en muzikant mechanische automaten die instrumenten bespelen. Zijn orkest bespeelt allerlei instrumenten, zoals Afrikaanse trommels of toetsen en de robots hebben hun beperkingen, maar op de eerste plaats gaat het om het plezier dat direct te maken heft met de muzikale activiteiten uit zijn jeugd, zo vertelt hij aan René van Peer: "Nog steeds is het een spel om in mijn atelier een automaat te bouwen die een viool bespeelt of een Nigeriaanse tama-drum, of een simpel vel papier. Het spel is meer dan alleen maar grappig - het wordt een grap die de draak steekt met muziek, en met het menselijke mechaniek. Kan een machine vioolspelen, terwijl een mens zo lang moet studeren op de juiste strijktechniek?" Het artikel laat enkele instrumenten zien, op www.pierrebastien.com kun je ook een voorproefje zien en horen.

Een van de drie winnaars van de NWO-Spinozapremie 2009 is prof. dr. Marten Scheffer. Met Wolverlei maakte hij eind jaren zeventig furore met op Nederlandse volksmuziek gebaseerde folk. Rolf Groeneveld, zelf werkzaam als milieueconoom aan de Universiteit van Wageningen, zocht er de hoogleraar aquatische ecologie, die ook ooit het gedrag van loopkevers met een computeralgoritme omzette in muziek, op om over muziek en wetenschap te praten. Over de relatie daartussen zegt hij: "Dat is het leuke van muziek, als je het vergelijkt met wetenschap. Je kan er veel over lezen, je kan er onderzoek naar doen, maar eigenlijk schiet je te kort als je je tot het rationele beperkt. (...) Muziek is heel ongrijpbaar, als je probeert om het intellectueel te begrijpen verdwijnt het. De zeggingskracht van muziek, datgene waarmee je mensen kunt raken, dat kun je niet bedenken."

Verder zijn er artikelen over feestband Kavel 57, Gerard van Maasakkers, Patrick de Loecker en Gooikoorts, violiste Monique van Lansdorp, sitarspeler Bert Cornelis en Antwerps dialectzanger Hans Mortelmans. Het Meesterwerk belicht het nummer Le Déserteur van Boris Vian en Op Locatie geeft uitgebreide festivalverslagen van Gooikoorts, Dranouter en Folkwoods. Tenslotte zijn er recensies van o.a. Drive-By Truckers, Milladoiro, Ljiljana Buttler en een kader over Hongaarse cd's.

Meer info over New Folksounds: www.newfolksounds.nl.